Denníček - december 2022

Zo stránky Robotický krúžok
Verzia z 17:04, 16. december 2022, ktorú vytvoril Palo (diskusia | príspevky)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

2. december

Nové úlohy:

  1. počítanie čiar: robot sa rozbehne, vždy keď prejde ponad čiernu čiaru zapíska, a keď sa dostane k prekážke, zastane a potom znovu zapíska toľkokrát, koľko čiar prešiel
  2. zapamätanie rytmu: používateľ stláča tlačidlo v nejakom rytme, keď ho prestane stláčať, tak robot odpípa ten istý rytmus naspäť
  3. rozpoznávanie vzorov: robot prejde ponad čierne čiary, ktoré sa od seba nachádzajú v rôznych vzdialenostiach, príkad: |...|..|.|.|......| a zapamätá si tento vzor. Potom sa rovnakým spôsobom (po stlačení šípky vpravo) naučí druhý podobný vzor, kde sú čiary v iných rozostupoch (je ich rovnako veľa). Napokon robot načíta tretí vzor - ktorý sa buď podobá na prvý z nich alebo na druhý z nich alebo ani na jeden - a podľa toho oznámi na displeji číslo 1, 2, alebo nič.

Benjamin s Michalom nakoniec vyriešili úlohu o metre:

Program metro.png

Katka, Barbora a Matej pokračovali s Arduinom, tu je semafor, ktorý naprogramovala Katka:

Arduino praca.jpg

Chlapci vylepšovali lokomotívu

Lokomotiva2.jpg

Mišo s Brunom pokračovali na stavbe plotra.


9. december

Tadeáš naprogramoval SPIKE kalkulačku v mikropythone:

from spike import PrimeHub, LightMatrix, Button, StatusLight, ForceSensor, MotionSensor, Speaker, ColorSensor, App, DistanceSensor, Motor, MotorPair
from spike.control import wait_for_seconds, wait_until, Timer
from math import *
from time import *

hub = PrimeHub()
page = 0

selNum1 = 0
selNum2 = 0

def plus(a, b):
    return a + b

def minus(a, b):
    return a - b

def multiply(a, b):
    return a * b

def divide(a, b):
    return a / b

operations = ['-', '+', '*', '/']
calculations = [minus, plus, multiply, divide]

def show_number(nmr):
    hub.light_matrix.write(str(nmr))

def show_operation(oper):
    hub.light_matrix.write(operations[oper])

def selectSomething(max, showFn):
    page = 0
    showFn(page)
    while True:
        if hub.left_button.is_pressed():
            while hub.left_button.is_pressed():
                if hub.right_button.is_pressed():
                    while hub.left_button.is_pressed() or hub.right_button.is_pressed():
                        continue
                    return page
            if page > 0:
                page -= 1
                showFn(page)

        if hub.right_button.is_pressed():
            while hub.right_button.is_pressed():
                if hub.left_button.is_pressed():
                    while hub.left_button.is_pressed() or hub.right_button.is_pressed():
                        continue
                    return page
            if page < max:
                page +=1
                showFn(page)

selNum1 = selectSomething(9, show_number)
operation = selectSomething(3, show_operation)
selNum2 = selectSomething(9, show_number)

result = calculations[operation](selNum1, selNum2)
hub.light_matrix.write("Result:")
hub.light_matrix.write(str(result))

Zrychlovaci.jpg

Zrýchlovací prevod - merali a počítali sme počet otáčok veľkého kolesa za minútu. Programom sme zmerali počet otáčok motora a z neho podľa pomeru zubov na ozubených kolesách vypočítali počet otáčok modrého kolieska. Vyšlo nám, že sliepka letí rýchlosťou približne 15 km/h.

Mišov plotter už konečne funguje:

Plotter-program.png

Download: plotter.zip

Plotter1.jpg Plotter2.jpg

Plotter3.jpg Plotter4.jpg

Katka, Barbora a Matej pokračovali s úlohami s Arduinom.


Janko rozpracoval možnosť, aby plotter nakreslil to, čo používateľ nakreslí na stránke. Tu je stránka, do ktorej sa dá kresliť:

Click: plotter.zip

<syntaxhighlight lang="xml"> <![CDATA[ <!DocType html> <html> <head> </head>

<body>

Sachisti Plotter


 <canvas id="cnvs" width="800" height="800" style="background-color:#107010"> </canvas>
 


<script>
  var kreslime = false;
  var lastx = -1;
  var lasty = -1;
  var cnvs = document.getElementById("cnvs");
  cnvs.addEventListener("mousedown", zaciatok, false);
  cnvs.addEventListener("mousemove", kresli, false);
  cnvs.addEventListener("mouseup", koniec, false);
  var ctx = cnvs.getContext("2d");
  ctx.strokeStyle = "yellow";
  function zaciatok(event)
  {
    kreslime = true;
    body = [];
    var y = event.pageY - cnvs.offsetTop;
    var x = event.pageX - cnvs.offsetLeft;
    
    console.log("x=" + x + ", y=" + y);
    body.push({x: x, y: y});
                                      
    lastx = x;
    lasty = y;
  }


  function kresli(event)
  { 
    if (!kreslime) return;
    
         
    var y = event.pageY - cnvs.offsetTop;
    var x = event.pageX - cnvs.offsetLeft;
    
    if ((Math.abs(x - lastx) < 5) && (Math.abs(y - lasty) < 5)) return;
    
    ctx.beginPath();
    ctx.moveTo(lastx, lasty);
    ctx.lineTo(x, y);     
    ctx.stroke();
    
    lastx = x;
    lasty = y;
    
    console.log("x=" + x + ", y=" + y);
    body.push({x: x, y: y});
  }


  function koniec(event)
  {
    var y = event.pageY - 10 - cnvs.offsetTop;
    var x = event.pageX - 10 - cnvs.offsetLeft;
    
    for (var i = 0; i < body.length; i++)
      console.log("[" + body[i].x + "," + body[i].y + "]" );
    kreslime = false;
    
  }
</script>

</body> </html> ]]> </syntaxhighlight lang="html">

Vo verzii 2.0.1 neposlúchali motorčeky zo Spike Essential, ale v 2.0.9 (na webstránke) už program funguje. Zostáva iba, aby stránka na kreslenie dala výstup vo formáte, ktorý potrebuje program pre Spike.

Download: super_plotter.zip