Denníček - december 2022

Zo stránky Robotický krúžok
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

2. december

Nové úlohy:

  1. počítanie čiar: robot sa rozbehne, vždy keď prejde ponad čiernu čiaru zapíska, a keď sa dostane k prekážke, zastane a potom znovu zapíska toľkokrát, koľko čiar prešiel
  2. zapamätanie rytmu: používateľ stláča tlačidlo v nejakom rytme, keď ho prestane stláčať, tak robot odpípa ten istý rytmus naspäť
  3. rozpoznávanie vzorov: robot prejde ponad čierne čiary, ktoré sa od seba nachádzajú v rôznych vzdialenostiach, príkad: |...|..|.|.|......| a zapamätá si tento vzor. Potom sa rovnakým spôsobom (po stlačení šípky vpravo) naučí druhý podobný vzor, kde sú čiary v iných rozostupoch (je ich rovnako veľa). Napokon robot načíta tretí vzor - ktorý sa buď podobá na prvý z nich alebo na druhý z nich alebo ani na jeden - a podľa toho oznámi na displeji číslo 1, 2, alebo nič.

Benjamin s Michalom nakoniec vyriešili úlohu o metre:

Program metro.png

Katka, Barbora a Matej pokračovali s Arduinom, tu je semafor, ktorý naprogramovala Katka:

Arduino praca.jpg

Chlapci vylepšovali lokomotívu

Lokomotiva2.jpg

Mišo s Brunom pokračovali na stavbe plotra.


9. december

Tadeáš naprogramoval SPIKE kalkulačku v mikropythone:

from spike import PrimeHub, LightMatrix, Button, StatusLight, ForceSensor, MotionSensor, Speaker, ColorSensor, App, DistanceSensor, Motor, MotorPair
from spike.control import wait_for_seconds, wait_until, Timer
from math import *
from time import *

hub = PrimeHub()
page = 0

selNum1 = 0
selNum2 = 0

def plus(a, b):
    return a + b

def minus(a, b):
    return a - b

def multiply(a, b):
    return a * b

def divide(a, b):
    return a / b

operations = ['-', '+', '*', '/']
calculations = [minus, plus, multiply, divide]

def show_number(nmr):
    hub.light_matrix.write(str(nmr))

def show_operation(oper):
    hub.light_matrix.write(operations[oper])

def selectSomething(max, showFn):
    page = 0
    showFn(page)
    while True:
        if hub.left_button.is_pressed():
            while hub.left_button.is_pressed():
                if hub.right_button.is_pressed():
                    while hub.left_button.is_pressed() or hub.right_button.is_pressed():
                        continue
                    return page
            if page > 0:
                page -= 1
                showFn(page)

        if hub.right_button.is_pressed():
            while hub.right_button.is_pressed():
                if hub.left_button.is_pressed():
                    while hub.left_button.is_pressed() or hub.right_button.is_pressed():
                        continue
                    return page
            if page < max:
                page +=1
                showFn(page)

selNum1 = selectSomething(9, show_number)
operation = selectSomething(3, show_operation)
selNum2 = selectSomething(9, show_number)

result = calculations[operation](selNum1, selNum2)
hub.light_matrix.write("Result:")
hub.light_matrix.write(str(result))

Zrychlovaci.jpg

Zrýchlovací prevod - merali a počítali sme počet otáčok veľkého kolesa za minútu. Programom sme zmerali počet otáčok motora a z neho podľa pomeru zubov na ozubených kolesách vypočítali počet otáčok modrého kolieska. Vyšlo nám, že sliepka letí rýchlosťou približne 15 km/h.

Mišov plotter už konečne funguje:

Plotter-program.png

Download: plotter.zip

Plotter1.jpg Plotter2.jpg

Plotter3.jpg Plotter4.jpg

Katka, Barbora a Matej pokračovali s úlohami s Arduinom.


Janko rozpracoval možnosť, aby plotter nakreslil obrázok, ktorý používateľ nakreslí na stránke. Tu je stránka, do ktorej sa dá kresliť:

Click: plotter_stranka.zip


Vo verzii 2.0.1 neposlúchali motorčeky zo Spike Essential, ale v 2.0.9 (na webstránke) už program funguje. Zostáva iba, aby stránka na kreslenie dala výstup vo formáte, ktorý potrebuje tento program pre Spike:

je to postupnosť trojíc čísel:

 rychlost_A rychlost_B pocet_stupnov_dlhsej_strany

Download: super_plotter.zip

Ostatní skúmali: či by zrýchlovací prevod z minulého krúžku mohol poháňať nejaké vozidlo - po viacerých úpravách sa to podarilo, vylepšovali lokomotívu, skúšali vyrobiť balansujúceho robota a Benjamín s Michalom vyrobili aj pekný robotický vianočný stromček, z ktorého sa bohužiaľ nezachovali žiadne záznamy... :)

Lokomotivax1.jpg

Lokomotivax2.jpg