Denníček - máj 2017

Zo stránky Robotický krúžok
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

2.5. utorok:

Pripravili sme dráhu na nové zadanie robotickej ligy - rampu na automobil a Oliver zostrojil model automobilu a trochu premyslel riešenie. Zatiaľ sa pohybuje trochu ťažkopádne, lebo má nesymetrickú konštrukciu a priveľké kolesá.

Matej zostrojil ďalšie verzie dávkovača feromónov, ale stále nie je s riešením spokojný.

4.5. štvrtok:

Samo doviedol nového člena krúžku Daniela - ktorý sa hneď pustil do práce a poskladal skoro celú kosačku, čaká na dostavanie budúci týždeň. Samo poskladal panel do úlohy solárnych paneloch:

Samov panel.jpg

Matej vyrobil ďalšiu verziu dávkovača feromónov, ale je tak veľká, že asi tiež nebude fungovať.

Matejov davkovac x.jpg

Oliver rozobral predchádzajúci model auta a poskladal nové podla navodu, aby fungovalo poriadne a začal ho programovať:

Oliverove nove auto.jpg

Maris vyrobil a naprogramoval alarm, ktorý reaguje na pohyb, dá sa do 5 sekúnd deaktivovať a znovu pri odchode aktivovať:

Marisov alarm.jpg

Program: marisov_alarm.zip

9.5. utorok:

Dnes bola na krúžku rekordná účasť - spolu šesť členov krúžku, všetci okrem Patrika.

Oliver vytvoril blok na otočenie nápravy o určitý uhol s tým, že ak nedotlačí na koniec, tak po určitom čase prestane tlačiť. Využíva otáčkový senzor aj časovač: otoc_uhol_cas.zip. Samo poskladal prvú verziu robota, ktorý by mal otočiť solárnym panelom. Maris začal stavať model podľa vlastnej fantázie. Matej prišiel na to, ako by mohol vyzerať dávkovač feromónov, ktorý bude fungovať a prakticky celý ho zostrojil. Dano dostaval peknú kosačku podľa návodu z Internetu. Oliver poskladal druhého mravca na sledovanie stopy prvého mravca s tromi svetelnými senzormi. Obrázky:

Samov otacac panelu.jpg

Matejov najnovsi davkovac.jpg

Danova kosacka.jpg

11.5. štvrtok:

Maris pokračoval v stavbe svojho modelu podľa vlastnej fantázie.

Oliver bol unavený z prímačiek, ale aj tak poskladal druhého mravca s tromi svetelnými senzormi, ktorý by mal ísť podľa stopy prvého mravca. Toho Matej konečne dostaval a naprogramoval aj s diaľkovým ovládačom.

Patrik opravil konštrukciu auta a napísal prvú verziu programu na umiestnenie auta nad opravárenskú jamu. patrik_auto.zip

Oliverov druhy mravec.jpg

Riešenie 5. kola Robotickej ligy sme teda nestihli dokončiť, ale aspoň Matej dokončil prvého mravca, ktorý značkoval cestu. Naše riešenie je tu: Riešenie 5.kola.

16.5. utorok:

Nahrali sme riešenie 6. kola Robotickej Ligy, ktoré dotiahol Patrik.

Auto rl1.jpg Auto rl2.jpg

Patrik a rl.jpg

Naše riešenie je tu: riešenie 6. kola RL].

18.5. štvrtok:

Matej poskladal umelecké predmety, ktoré má strážiť robot v 7. kole Robotickej Ligy. A vytvoril prvú verziu okruhu. Je ale nejaký zvláštny, lebo bude vyžadovať jazdu po čiare aj smerom vpred aj smerom vzad, takže možno budeme potrebovať nový.

Maris pracuje na svojom žeriave.

23.5. utorok:

Vytvorili sme novú dráhu pre okruh v galérii. Červené značky označujú miesto, kde sú položené predmety, hrubá značka je štart/cieľ:

Galeria.jpg

25.5. štvrtok:

Matej s Oliverom poskladali robota do 6. kola Robotickej ligy, ktorý má strážiť umelecké predmety na okruhu.

Robot galeria.jpg

Oliver poskladal podľa návodu katapult:

Katapult1.jpg Katapult2.jpg

30.5. utorok:

Dnes sme sa naučili používať polia v EV3. Polia v EV3 slúžia na ukladanie viacerých hodnôt do jednej premennej (kufríka). Ako každý iný kufrík (premenná) - aj pole má svoje meno a prvá vec, ktorú by sme mali na začiatku programu urobiť, je pole vytvoriť - zapísať do kufríka prázdne pole:

vytvorenie poľa

Potom do poľa môžeme pridávať hodnoty na koniec (operácia APPEND - všimnite si ikonku '+' na obrázku). Napríklad meranie vzdialenosti ultrazvukovým senzorom môžeme do poľa pridať takto:

pridanie na koniec pola

Keď takto postupne do poľa nazbierame rozličné hodnoty, tak ich neskôr môžeme povyberať von. Vyberať sa dajú v ľubovoľnom poradí - musíme preto vždy povedať, z ktorého miesta ich chceme vybrať (miesta sú očíslované a poradie každého miesta sa nazýva jeho index). Napríklad tento cyklus postupne vyberá hodnoty z poľa v tom poradí ako doň boli popridávané a každú hodnotu zahrá ako tón - nízke hodnoty budú tvoriť nízky tón, vysoké hodnoty budú tvoriť vysoký tón:

cyklus, ktorý zahrá všetky hodnoty poľa ako tóny

Celý príklad programu, ktorý na stredné tlačidlo zaznamenáva vzdialenosť na ultrazvukovom senzore a na pravé tlačidlo zopakuje zaznamenanú postupnosť je naprogramovaný tu: zaznam.zip.

Ukážka:

Oliver napísal prvú časť programu na prejdenie okruhu s umeleckými predmetmi tak, aby správne zastavoval na značkách a po prejdení celého okruhu program skončil.