Denníček - december 2019: Rozdiel medzi revíziami

Zo stránky Robotický krúžok
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
dBez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
 
(15 medziľahlých úprav od 3 ďalších používateľov nie je zobrazených)
Riadok 5: Riadok 5:
Program pre robota Otta aj so zapojením pinov a návodom k programu je [https://dtdt.fablab.sk/w/index.php/Otto_-_riadiaci_program_v.4 na stránke (DT)<sup>2</sup>].
Program pre robota Otta aj so zapojením pinov a návodom k programu je [https://dtdt.fablab.sk/w/index.php/Otto_-_riadiaci_program_v.4 na stránke (DT)<sup>2</sup>].


Na jeho ovládanie cez BlueTooth alebo USB potrebujeme na PC nejaký terminálový program, napríklad [https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html Putty]. Downloadneme si inštalačku pre 64-bitové počítače a po nainštalovaní otvoríme program Putty. Po otvorení Putty treba zaškrtnúť "Serial", a nastaviť komunikačnú rýchlosť na 9600 a port (napr. COM3). Číslo portu zistíme tak, že sa pozrieme do "Device Manager-a" - v slovenskej verzii Windows sa volá "Správca zariadení". Tam pod nadpisom "Ports" po rozkliknutí nájdeme USB-Serial a zodpovedajúci port. Na obrázku je to COM4:
Na jeho ovládanie cez BlueTooth alebo USB potrebujeme na PC nejaký terminálový program, napríklad [https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html Putty]. Downloadneme si inštalačku pre 64-bitové počítače a po nainštalovaní otvoríme program Putty. Po otvorení Putty treba zaškrtnúť "Serial", a nastaviť komunikačnú rýchlosť na 9600 a port (napr. COM3). Číslo portu zistíme tak, že sa pozrieme do "Device Manager-a" - v slovenskej verzii Windows sa volá "Správca zariadení". Tam pod nadpisom "Ports (COM & LPT)" po rozkliknutí nájdeme USB-Serial a zodpovedajúci port. Na obrázku je to COM4:


[[Image:usb-serial.png]]
[[Image:usb-serial.png]]


Ak tam nie je, tak treba doinštalovať ovládače (na počítači s Windows 10, ktorý je na Internete by sa po zapojení Arduina do USB mali ovládače nainštalovať automaticky).
Ak tam nie je, tak treba doinštalovať ovládače (na počítači s Windows 10, ktorý je na Internete by sa po zapojení Arduina do USB mali ovládače nainštalovať automaticky).
<youtube>Z4uAlLh-aeI</youtube>


Mišo dokončil upgrade svojho MoKraRoSa na verziu 2:
Mišo dokončil upgrade svojho MoKraRoSa na verziu 2:
Riadok 18: Riadok 20:


<youtube>hg4UYioxJWs</youtube>
<youtube>hg4UYioxJWs</youtube>
<youtube>gz-nqiQK2FI</youtube>
[[Image:predvianocna_sutaz_1.jpg|600px]]
[[Image:predvianocna_sutaz_2.jpg|600px]]
<youtube>mId90bXpdZY</youtube>
=== Projekt koleda ===
Vianočná pesnička (Jingle Bells v G-dur): [https://www.virtualsheetmusic.com/score/JingleBellsPf.html noty]
Prepísané do tónov:
<span style="word-wrap: break-word;">
d4,h4,a4,g4,d2,d4,d8,d8,d4,h4,a4,g4,e2,e4,e4,e4,C4,h4,a4,fis2,fis4,fis4,D4,D4,C4,a4,h1,d4,h4,a4,g4,d2,d4,d8,d8,d4,h4,a4,g4,e2,e4,e4,e4,C4,h4,a4,D4,D4,D4,D4,E4,D4,C4,A4,G1,h4,h4,h2,h4,h4,h2,h4,D4,g4,g8,a8,h2,h4,p4,C4,C4,C4,C8,C8,C4,h4,h4,h8,h8,h4,a4,a4,h4,a2,D2,h4,h4,h2,h4,h4,h2,h4,D4,g4,g8,a8,h2,h4,p4,C4,C4,C4,C8,C8,C4,h4,h4,h8,h8,D4,D4,C4,a4,g2,G4,p4</span>
pomocou [https://kempelen.dai.fmph.uniba.sk/melodie/translate_tones.html prekladovej stránky] preložené:
121, 130, 128, 126, 171, 121, 71, 71, 121, 130, 128, 126, 173, 123, 123, 123, 131, 130, 128, 175, 125, 125, 133, 133, 131, 128, 230, 121, 130, 128, 126, 171, 121, 71, 71, 121, 130, 128, 126, 173, 123, 123, 123, 131, 130, 128, 133, 133, 133, 133, 135, 133, 131, 140, 238, 130, 130, 180, 130, 130, 180, 130, 133, 126, 76, 78, 180, 130, 149, 131, 131, 131, 81, 81, 131, 130, 130, 80, 80, 130, 128, 128, 130, 178, 183, 130, 130, 180, 130, 130, 180, 130, 133, 126, 76, 78, 180, 130, 149, 131, 131, 131, 81, 81, 131, 130, 130, 80, 80, 133, 133, 131, 128, 176, 138, 149
a toto treba pridať do programu:
<syntaxhighlight lang="C">
// koleda
const uint8_t melodia6[] PROGMEM = { 121, 130, 128, 126, 171, 121, 71, 71, 121, 130, 128, 126, 173, 123,
        123, 123, 131, 130, 128, 175, 125, 125, 133, 133, 131, 128, 230, 121, 130, 128, 126, 171, 121,
        71, 71, 121, 130, 128, 126, 173, 123, 123, 123, 131, 130, 128, 133, 133, 133, 133, 135, 133,
        131, 140, 238, 130, 130, 180, 130, 130, 180, 130, 133, 126, 76, 78, 180, 130, 149, 131, 131,
        131, 81, 81, 131, 130, 130, 80, 80, 130, 128, 128, 130, 178, 183, 130, 130, 180, 130, 130,
        180, 130, 133, 126, 76, 78, 180, 130, 149, 131, 131, 131, 81, 81, 131, 130, 130, 80, 80,
        133, 133, 131, 128, 176, 138, 149 };
</syntaxhighlight>
na tomto riadku len pridať posledné číselko (116), lebo v pesničke je 116 nôt:
<syntaxhighlight lang="C">
uint16_t dlzka_melodia[] = {0, 386, 26, 281, 217, 36, 116 };
</syntaxhighlight>
a potom pridať riadok
<syntaxhighlight lang="C">
else if (cislo == 6) current_note = melodia6;
</syntaxhighlight>
za riadok
<syntaxhighlight lang="C">
else if (cislo == 5) current_note = melodia5;
</syntaxhighlight>
a v choreografiách potom už môžete štartovať aj 6. pesničku, takýmto riadkom:
1 11 6
ak chcete pridať aj nejaký kláves, pomocou ktorého sa dá pesnička otestovať (nechať priamo zahrať), tak pridajte riadok:
<syntaxhighlight lang="C">
else if (z == '%') zahraj_melodiu(6);
</syntaxhighlight>
 
za riadok
<syntaxhighlight lang="C">
else if (z == '!') zahraj_melodiu(5);
</syntaxhighlight>
dajte vedieť, či sa podarilo. :)
Jankin rúžový a Romankin žltý Otto:
[[Image:Jankin_Otto.jpg|500px]]
[[Image:dvaja.jpg|500px]]
Pripravení na vianočnú besiedku: [[Image:traja.jpg|150px]]
A tu je náš upravený program, v ktorom je aj koleda (už 2x zopakovaná a zrýchlená) a pridali sme, že na kláves M prestane hrať melódiu:
[[Media:otto_v4_nas.ino|otto_v4_nas.ino]]
=== 2. kolo turnaja ťahačov ===
[[Image:tahac2_1.jpg|500px]]
[[Image:tahac2_2.jpg|500px]]
[[Image:tahac2_3.jpg|500px]]
[[Image:tahac2_4.jpg|500px]]
[[Image:tahac2_5.jpg|500px]]
<youtube>hHR7IgRP3Dk</youtube>
----
[[Image:zlta_ponorka1.jpg|400px]]
[[Image:zlta_ponorka2.jpg|400px]]
Veselé Vianoce!
[[Image:Slavkin_vianocny_Otto.jpg|500px]]

Aktuálna revízia z 06:45, 20. december 2019

So Slávkou sa nám konečne podarilo vyriešiť všetky drobné prekážky a poskladať robota Otta:

Slavkin Otto.jpg

Program pre robota Otta aj so zapojením pinov a návodom k programu je na stránke (DT)2.

Na jeho ovládanie cez BlueTooth alebo USB potrebujeme na PC nejaký terminálový program, napríklad Putty. Downloadneme si inštalačku pre 64-bitové počítače a po nainštalovaní otvoríme program Putty. Po otvorení Putty treba zaškrtnúť "Serial", a nastaviť komunikačnú rýchlosť na 9600 a port (napr. COM3). Číslo portu zistíme tak, že sa pozrieme do "Device Manager-a" - v slovenskej verzii Windows sa volá "Správca zariadení". Tam pod nadpisom "Ports (COM & LPT)" po rozkliknutí nájdeme USB-Serial a zodpovedajúci port. Na obrázku je to COM4:

Usb-serial.png

Ak tam nie je, tak treba doinštalovať ovládače (na počítači s Windows 10, ktorý je na Internete by sa po zapojení Arduina do USB mali ovládače nainštalovať automaticky).

Mišo dokončil upgrade svojho MoKraRoSa na verziu 2:

Misov MoKraRoSa.jpg

Predvianocna sutaz 1.jpg

Predvianocna sutaz 2.jpg

Projekt koleda

Vianočná pesnička (Jingle Bells v G-dur): noty

Prepísané do tónov:

d4,h4,a4,g4,d2,d4,d8,d8,d4,h4,a4,g4,e2,e4,e4,e4,C4,h4,a4,fis2,fis4,fis4,D4,D4,C4,a4,h1,d4,h4,a4,g4,d2,d4,d8,d8,d4,h4,a4,g4,e2,e4,e4,e4,C4,h4,a4,D4,D4,D4,D4,E4,D4,C4,A4,G1,h4,h4,h2,h4,h4,h2,h4,D4,g4,g8,a8,h2,h4,p4,C4,C4,C4,C8,C8,C4,h4,h4,h8,h8,h4,a4,a4,h4,a2,D2,h4,h4,h2,h4,h4,h2,h4,D4,g4,g8,a8,h2,h4,p4,C4,C4,C4,C8,C8,C4,h4,h4,h8,h8,D4,D4,C4,a4,g2,G4,p4

pomocou prekladovej stránky preložené:

121, 130, 128, 126, 171, 121, 71, 71, 121, 130, 128, 126, 173, 123, 123, 123, 131, 130, 128, 175, 125, 125, 133, 133, 131, 128, 230, 121, 130, 128, 126, 171, 121, 71, 71, 121, 130, 128, 126, 173, 123, 123, 123, 131, 130, 128, 133, 133, 133, 133, 135, 133, 131, 140, 238, 130, 130, 180, 130, 130, 180, 130, 133, 126, 76, 78, 180, 130, 149, 131, 131, 131, 81, 81, 131, 130, 130, 80, 80, 130, 128, 128, 130, 178, 183, 130, 130, 180, 130, 130, 180, 130, 133, 126, 76, 78, 180, 130, 149, 131, 131, 131, 81, 81, 131, 130, 130, 80, 80, 133, 133, 131, 128, 176, 138, 149

a toto treba pridať do programu:

// koleda
const uint8_t melodia6[] PROGMEM = { 121, 130, 128, 126, 171, 121, 71, 71, 121, 130, 128, 126, 173, 123, 
        123, 123, 131, 130, 128, 175, 125, 125, 133, 133, 131, 128, 230, 121, 130, 128, 126, 171, 121, 
        71, 71, 121, 130, 128, 126, 173, 123, 123, 123, 131, 130, 128, 133, 133, 133, 133, 135, 133, 
        131, 140, 238, 130, 130, 180, 130, 130, 180, 130, 133, 126, 76, 78, 180, 130, 149, 131, 131, 
        131, 81, 81, 131, 130, 130, 80, 80, 130, 128, 128, 130, 178, 183, 130, 130, 180, 130, 130, 
        180, 130, 133, 126, 76, 78, 180, 130, 149, 131, 131, 131, 81, 81, 131, 130, 130, 80, 80, 
        133, 133, 131, 128, 176, 138, 149 };

na tomto riadku len pridať posledné číselko (116), lebo v pesničke je 116 nôt:

uint16_t dlzka_melodia[] = {0, 386, 26, 281, 217, 36, 116 };

a potom pridať riadok

else if (cislo == 6) current_note = melodia6;

za riadok

else if (cislo == 5) current_note = melodia5;

a v choreografiách potom už môžete štartovať aj 6. pesničku, takýmto riadkom:

1 11 6

ak chcete pridať aj nejaký kláves, pomocou ktorého sa dá pesnička otestovať (nechať priamo zahrať), tak pridajte riadok:

else if (z == '%') zahraj_melodiu(6);

za riadok

else if (z == '!') zahraj_melodiu(5);

dajte vedieť, či sa podarilo. :)


Jankin rúžový a Romankin žltý Otto:

Jankin Otto.jpg

Dvaja.jpg

Pripravení na vianočnú besiedku: Traja.jpg

A tu je náš upravený program, v ktorom je aj koleda (už 2x zopakovaná a zrýchlená) a pridali sme, že na kláves M prestane hrať melódiu:

otto_v4_nas.ino

2. kolo turnaja ťahačov

Tahac2 1.jpg

Tahac2 2.jpg

Tahac2 3.jpg

Tahac2 4.jpg

Tahac2 5.jpg


Zlta ponorka1.jpg

Zlta ponorka2.jpg

Veselé Vianoce!

Slavkin vianocny Otto.jpg